Als je wakker ligt van je werk

Ik zou wel eens willen weten hoeveel uur per jaar mensen in Nederland wakker liggen door werk. Ik wil wel een gok doen: heel veel. Werk kan veel stress opleveren. Het laat je thuis niet meer los en: bingo - je ligt ’s nachts naar het plafond te staren. Als je niet goed slaapt, en je bent moe, is het lastiger om met je werk om te gaan, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen.

Gelukkig kan je er wel wat aan doen.


1. Stop met piekeren

Weet je wat piekeren eigenlijk is? Je oplossingsmachine is op hol geslagen. Als dingen niet goed zijn op je werk is het niet zo gek dat je naar oplossingen wilt zoeken. Alleen is midden in de nacht misschien niet de beste tijd. En misschien is dit niet de beste manier.

Maar hoe kun je er dan mee ophouden, met dat piekeren?

  • Het helpt al als je realiseert waar je mee bezig bent. Piekeren gaat je niet naar de oplossing leiden. Dit heeft geen zin.

  • Schrijf je gedachten op. Dan staan ze ergens en hoef je je er vannacht verder niet meer druk over te maken.

  • Een goede oefening van. ACT-therapie: geef je oplossingsmachine een naam. De mijne heet bijvoorbeeld ‘Piet’. Bedank Piet bij een gedacht voor de waardevolle bijdrage. Door wat afstand te nemen van je gedachten, kun je er wat afstand van nemen.

  • Piekeren is ook een manier om niet te hoeven voelen. Dus als je ophoudt met piekeren, voel je misschien opeens hoe boos je bent, hoe verdrietig of hoe bang. Laat het maar gebeuren. Gevoelens zijn niet altijd leuk, maar ze zijn een onderdeel van wie je bent en ze hebben een functie.

2. Slaaptips

Je kent ze natuurlijk wel, de tips om te slapen. Maar doe ze ook echt!

  • Kijk een uur voor je naar bed gaat niet meer op een scherm. Ga dus wat anders doen. Lees bijvoorbeeld eens een boek! Je zal zien hoe goed dat helpt!

  • Doe sport! Maar dan weer niet ’s avonds laat.

  • Drink ’s avonds geen koffie of alcohol.

  • Zorg voor een ritueel voor het slapengaan. Een serie dingen die je doet - deur op het nachtslot, tandenpoetsen, een paar bladzijden lezen. Je systeem went eraan en begrijpt dat het tijd is om te gaan slapeen.

3. Los je problemen op

Als je vaker slecht slaapt van je werk, wordt het echt tijd om iets aan je werkproblemen te doen. Browse eens door mijn blogs, over allerlei werkproblemen: www.fromsurvivingtothriving.nl/blog. Als je slecht slaapt is er waarschijnlijk meer aan de hand en is het misschien eigelijk tijd om jezelf op coaching te trakteren. Met coaching ga je anders naar je problemen kijken en kan je weer met plezier naar je werk. Sprak deze blog je aan? Kijk dan ook eens op mijn website, www.fromsurvivingtothriving.nl en maak een gratis kennismakingsafspraak, via Zoom of in het echt.


  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg