Hoe word je een vreselijke baas? vijf handige tips die de meeste managers al gebruiken

Heb je wel eens gehad dat mensen in je team je niet serieus namen? Je vraagt ze wat en ze krijgen een minachtende blik in hun ogen. Ze leggen je uit waarom het niet kan. Ze hebben het te druk. Het gaat nooit werken. Of ze zeggen niets en blijven het gewoon uitstellen. Je voelt je aangevallen en hulpeloos. Jij moet dingen voor elkaar krijgen, maar het wordt duidelijk dat dat niet gaat lukken als je je team niet meekrijgt.


Ik vlei mezelf met de gedachte dat ik meestal wel gerespecteerd word door ons team. Maar ik moet toegeven dat het bij mij ook wel eens is gebeurd dat de temperatuur tien graden daalde als ik aan kwam lopen. Ik weet niet altijd wat ik verkeerd heb gedaan. Of hoe ik het weer goed moet krijgen.


Het is heel makkelijk om het respect van je team te verspelen. Hier vijf tips met garantie op “succes”. Op papier lijken ze nogal vanzelfsprekend en nogal over the top. Cynisch, zelfs. In het echt, als je het druk hebt en onder spanning staat, is het heel makkelijk om in deze valkuilen te lopen.


1. Realiseer je hoe slecht je team functioneert

Dit is waarschijnlijk de beste tip. Realiseer je hoe slecht je mensen het doen. En doe er een schepje bovenop. Focus erop hoe langzaam en incompetent ze zijn. En je hebt er bewijs voor, want ze staan altijd met elkaar te kletsen, ook vlak voor grote deadlines. En natuurlijk gaat er een hoop mis in hun projecten. Dat laat wel zien dat ze niet weten wat ze doen.


2. Laat het ze weten

Als je vindt dat je team langzaam en incompetent is, help je teamleden dan niet. Probeer ook zeker niet om oog te hebben voor de problemen die ze moeten overwinnen. Laat ze in plaats daarvan weten hoe je over ze denkt. En ook als je dat niet direct doet (dat zou heel onbeschoft zijn), dan zijn er veel subtiele manieren om je frustratie en teleurstelling over te brengen.


3. Geef geen complimenten

Geef geen complimenten, ook niet voor de dingen die je team goed doet. Het is bekend dat je met complimenten mensen lui maakt. Als ze denken dat ze goed bezig zijn, worden ze nog langzamer en slordiger.


4. Wees vaag

Zeg nooit tegen je team welk resultaat je verwacht, wanneer het af moet zijn, en wie er verantwoordelijk is. Als ze zich onzeker voelen, gaan ze harder en sneller werken om zeker te zijn dat ze zo goed mogelijk en zo vroeg mogelijk kunnen leveren.


5. Communiceer zo min mogelijk

Je teamleden zijn professionals, en je betaalt ze, dus ze moeten de chaos die ze scheppen zelf oplossen (en je gedachten kunnen lezen). Hoe meer je met ze praat en hoe meer je ze helpt, hoe minder ze zich verantwoordelijk voelent. Dus tip nummer vijf: communiceer zo min mogelijk.


Meer nodig?

Dit zijn maar een paar voorbeelden om te laten zien hoe makkelijk het is om het slecht te doen als manager. En als je je team niet meekrijgt kun je je heel hulpeloos voelen. Coaching kan je enorm helpen om goed om te gaan met je team. Sprak deze blog je aan? Kom eens langs om te praten! Kijk op www.fromsurvivingtothriving.nl of mail me op info@parquicoaching.com.

  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg