Hoe uitstelgedrag een groot probleem kan worden in je leven - en wat je eraan kunt doen

Hoe voel je je als je een hele dag alleen maar op de vlucht bent geweest voor wat je eigenlijk moest doen? Het lijkt misschien alsof je met uitstelgedrag alleen je werk wat later doet. Maar het kan een serieus probleem zijn. Je voelt je gefrustreerd omdat je werk niet af is. Een stemmetje in jezelf zegt dat je niet gedisciplineerd bent geweest en niet effectief. Je bent slap. En je hebt uren van je leven verspild aan nietsdoen, en die uren waren niet eens leuk ook. Die tijd krijg je nooit meer terug.


Met uitstelgedrag lijd je in stilte. Het is een gênant onderwerp en mensen praten er niet over. Maar in de beslotenheid van mijn coachingpraktijk vertellen mensen me wel hoe ze ermee worstelen. Ik had een cliënt met een verhaal dat ik wel heel hartverscheurend vond. Ze werkte een dag in de week vanuit huis. ’s Morgens deed ze haar laptop open vol goede bedoelingen. Vandaag gaat het gebeuren! Maar dan dwaalde ze af naar Facebook, en eindige stap voor stap in een somber maanlandschap van lege YouTube-filmpjes, stomme computerspelletjes en negatieve gedachten. Het enige werk dat ze voor elkaar kreeg was het beantwoorden van haar e-mails, zodat haar collega’s het niet zouden merken. Dit ging niet alleen over minder werk afkrijgen. Het had een enorme impact op haar stemming en haar zelfvertrouwen.


Misschien klinkt dit bekend? We worstelen hier allemaal soms mee. En gelukkig zijn er een paar strategieën die goed werken.


1. Kijk in je ziel

Begin met onderzoeken wat er aan de hand is. Wees heel eerlijk. Waarom sla je op de vlucht voor het werk dat je moet doen? Hoe kijk je er naar?


Er kunnen veel redenen voor zijn. Misschien heb je zo veel werk dat je er bang van wordt en heb je geen idee waar je moet beginnen. Misschien vind je je volgende klus heel moeilijk en ben je bang dat je het niet kan. Of weet je niet hoe je het moet aanpakken. Of misschien ben je gewoon heel moe.


Ga aan het werk met je conclusies:

  • Zijn deze gedachten redelijk? Als je eerder taken met succes hebt gedaan, zou de klus die je nu moet doen dan echt te moeilijk zijn?

  • Misschien zijn er praktische oplossingen voor sommige dingen. Als je vaak moe bent op je werk, moet je misschien eerder naar bed. Hoe komt het dat je laat ben opgebleven? Waar ging je zo in op dat je maar niet naar bed ging? Wees niet te streng, maar stel jezelf gewoon vragen.

  • Gevoelens hebben de neiging om sterker te worden als je ze negeert. Als je sterke gevoelens hebt over het werk dat je moet doen - misschien voel je overweldigd of vind je het spannend - kijk ernaar. Het is normaal om gevoelens te hebben.


2. Zoek een systeem

Er zijn veel praktische tips die je kunnen helpen.

  • Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje! Deel je werk op in kleine stappen en doe er een tegelijk. En zet vinkjes bij elke stap die je af hebt. Dat helpt.

  • En je kan ook je tijd verdelen in kleine stukken. Werk 25 minuten achter elkaar en hou dan vijf minuten pauze. Deze methode is bekend als de Pomodoro-methode en er bestaan ook apps voor.

  • Volg je natuurlijke ritme. Doe moeilijke klussen als je hoofd helder is en bewaar makkelijk administratief werk voor als je minder energie hebt. Voel je je van nature ’s morgens energiek? Gebruik die energie dan slim.

  • Gebruik een methode om je werk te plannen, om overzicht te krijgen over wat je moet doen. Er zijn er veel, maar ik vind zelf Bulletjournal echt fantastisch.


3. Doorbreek de cyclus

Uitstelgedrag kan een vicieuze cirkel worden. Door het werk uit de weg te gaan, komt er alsmaar meer spanning, en wordt het nog moeilijker om te beginnen. Ga naar buiten, ga wandelen! Begin opnieuw met frisse energie en een andere mindset.


4. Wees niet te streng

Acht uur per dag, vijf dagen per week geconcentreerd werken is erg veel. Het is heel gewoon om momenten te hebben dat je hard werkt, en moment waar het wat minder is. Je hebt goede dagen en slechte en dat is prima.


meer nodig?

Gewoontes kunnen heel hardnekkig zijn en soms heb je meer nodig dan tips. Herkende je jezelf in deze blog? Kom eens praten! Ik coach mensen die worstelen met uitstelgedrag en met andere problemen. Op mijn homepage kun je meer informatie vinden, of stuur een mail naar info@parquicoaching.com.

  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg