Wat als thuiswerken niet goed gaat

En opeens zit je thuis te werken. Met kinderen die niet alleen bezig gehouden moeten worden, maar ook les moeten krijgen. Of juist weken lang helemaal alleen, met alleen maar WhatsApp en Skype om nog eens wat van iemand te horen. Dat biedt allemaal creatieve nieuwe mogelijkheden, maar eerlijk is eerlijk, het kan ook heel erg lastig zijn om mee om te gaan. Als thuiswerken niet goed gaat, kun je daar flink schuldgevoel van krijgen en kun je je daar heel slecht door voelen.


Met sommige cliënten werkte ik altijd al via Zoom - nu doe ik dat met iedereen. Ik zie dat de cliënten die vanuit huis werken (want dat is niet voor iedereen mogelijk) heel verschillend reageren. Ik zie cliënten die thuis langzaam een beetje inzakken, steeds meer werk gaan uitstellen, en zich daar heel rot over voelen. Ik zie cliënten die in de paar uur dat hun partner op de kinderen past, juist racen tegen de werkklok. En ik zie dat mensen zich zorgen maken over wat er gebeurt, en zich minder goed kunnen concentreren.


Iedereen reageert anders op deze situatie, maar we moeten ons allemaal flink aanpassen. Hier een aantal tips om dat zo goed mogelijk te doen:


1. Neem de tijd om aan deze situatie te wennen

Aanpassen kost tijd. Veel mensen maken nu een periode door die lijkt op rouw. Je voelt je naar over de dingen die nu niet meer kunnen of waarvan je bang bent dat ze in de toekomst niet meer kunnen. Je neemt afscheid van alle dingen die nu niet doorgaan. En er bestaat zoiets als ambigue rouw - rouw over iets in de toekomst waarvan je verwacht dat het tegenvalt - misschien ben je bang om je baan te verliezen, of dat een van je naasten ziek wordt.


Iedereen rouwt anders. Maar voor rouw heb je geduld nodig. En het leidt je af van andere dingen. En als je dus wat minder productief bent dan anders, dan is dat heel gewoon. Je hebt die tijd, die ruimte in je hoofd nodig om aan de situatie te wennen.


2. Maak goede afspraken. Of juist niet

Probeer goede afspraken te maken met je partner wie wanneer met de kinderen bezig is. Of maak goede afspraken met jezelf over je dagritme. Of doe dat allemaal niet en bekijk per moment wat het beste is. Kortom, zoek uit wat voor jou het beste werkt.


3. Gebruik de pomodoro-methode

Als je een beetje sloom wordt thuis, als je een beetje inzakt, als je te makkelijk wordt afgeleid, kan de pomodoro-methode heel goed helpen (pomodoromethode). Deze methode werd bedacht door de Italiaans Francisco Cirillo. Hij gebruikte zo’n kookwekker in de vorm van een tomaat om de tijd bij te houden.

  • Zet je wekker op 25 minuten en werk geconcentreerd zonder afleiding.

  • Neem een korte pauze.

  • Na vier van die ‘pomodoro’s’ neem je een langere pauze.

Ik gebruik deze methode heel veel en het werk echt heel goed.


4. Wees lief voor jezelf

Het valt niet mee, dagen achter elkaar acht uur achter de laptop. In bizarre tijden. In je eentje. Of met lawaaiige kinderen op de achtergrond. Pas de eisen die je aan jezelf stelt daaraan aan. Voel je je toch nog schuldig? Bedenk eens wat een goede vriend hierover tegen je zou zeggen. ‘Het is ook onmogelijk om je uren lang achter elkaar te concentreren, en het is nog heel eenzaam ook.’ Zoiets. Je zult zien dat dat helpt. Wees lief voor jezelf.

Meer nodig?

Weken lang thuis werken is echt niet makkelijk en soms heb je meer nodig met tips. Herkende je jezelf in deze blog? Kom eens praten! Ik coach mensen die worstelen met deze periode en met andere werkproblemen. Via Zoom, dus gegarandeerd virusvrij. Op mijn homepage kun je meer informatie vinden, of stuur een mail naar info@parquicoaching.com.

  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg