Als je het te druk hebt op je werk

Het lijkt alsof het erbij hoort: je hebt het te druk op je werk. We moeten per slot allemaal excelleren, tot het gaatje gaan voor het succes van onze afdeling of ons bedrijf. Je wilt niet achterblijven bij je collega’s, je wilt dat je baas tevreden is, en je wilt je werk gewoon heel er goed doen.


Maar ondertussen heb je het wel te druk. Je maakt lange dagen, misschien. Je voelt je gespannen, het is druk in je hoofd. Je raakt prikkelbaar. Bijna iedereen heeft er last van, een beetje, of heel erg - werkdrukte. Als je het leuk vindt, is het geen probleem. Maar het kan makkelijk je leven gaan beheersen. Want het stressgevoel houdt niet op als je je laptop dichtklapt. Dat is slecht voor je gezondheid. Het is slecht voor je humeur, en daarmee slecht voor de mensen om je heen. Misschien slaap je niet zo goed als zou moeten.


Ik zie het veel bij mijn cliënten. En zoals bij veel werkonderwerpen kun je er op verschillende niveaus naar kijken - een praktisch niveau, een psychologisch niveau en een filosofisch niveau. Laten we dat hier ook maar eens doen.


Hier voor elk niveau een paar handvatten om werkdrukte aan te pakken.


1. Organiseer je werk

Da’s lekker praktisch. Als je het heel druk hebt is het vaak lastig om overzicht te houden over wat je allemaal moet doen. En dat geeft dan weer stress. Dus is het dan extra belangrijk om je werk goed te organiseren. Neem daar, ondanks de drukte, dus even goed de tijd voor.

Je werk organiseren kan op allerlei manieren, van simpele to-dolijstjes tot ingenieuze apps. Kies een manier die bij jou past.

  • Ik zweer zelf bij het bulletjournal om overzicht te houden over wat ik moet doen.

  • En bij Evernote om al mijn aantekeningen, lijstjes, documenten - alles eigenlijk - heel makkelijk weer terug te vinden.

2. Keep calm and carry on

En daar is het psychologische niveau. Hoe ga je om met de drukte? Voel je de stress in je lijf? Is het onrustig in je hoofd? Voel je je gehaast? Van een klein beetje stress ga je beter presteren. Voor een korte tijd. Maar als je veel stress hebt, of als het lang duurt, is het funest. De kwaliteit van je werk wordt minder en, veel belangrijker, je leven wordt er minder leuk van. Dus dan wordt het tijd om er iets aan te doen. Dat kan natuurlijk op allerlei manieren.

  • Mindfulness mag dan een hype zijn, keer op keer wordt in onderzoeken aangetoond dat het werkt voor stress en allerlei andere problemen. Headspace is een bekende en fijne mindfulness-app, je kunt een cursus volgen of je kunt zelfs mindfulnessretreats doen.

  • Doe sport! Da’s ook om andere redenen goed voor je.

  • Enfin, er zijn zo veel dingen die goed kunnen werken. Lees een boek, in plaats van naar Netflix kijken. Rook eens een joint (dit is géén officieel advies). Je weet zelf heel goed wat werkt - maar doe het dan ook echt!

3. Wanneer is genoeg genoeg?

En op het filosofische niveau kunnen we ons afvragen wanneer genoeg ook genoeg is.

  • Misschien liggen die stapels werk er echt. En gebeuren er echte drama’s als je een deadline mist. Maar had je niet een afspraak met je baas of je opdrachtgever over het aantal uren dat je werkt? En hoe druk is nog redelijk? En waarom houden we ons dan niet aan die afspraak? Stel grenzen!

  • En soms zit het idee van ‘niet genoeg’ alleen maar tussen je oren. Als je onzeker bent over je werk - en wie is dat niet, af en toe - zet je al snel een tandje bij om dat gevoel te compenseren. Maar zijn die gedachten wel terecht? Negatieve gedachten gaan niet zomaar weg, met een tip uit een blog. Overweeg een coach, zou ik zeggen. Coaching kan je leven veranderen.

Meer nodig?

Als je het te druk hebt, kan dat een enorme stempel op je leven drukken. Tips uit een blog kunnen helpen, zeker. Maar als je écht dingen in je leven wilt veranderen, dan is het tijd voor coaching. Sprak deze blog je aan? Ik coach mensen met werkstress en met andere werkproblemen. Kom eens kennismaken. Ik werk - via Zoom - volledig coronavrij - en vanaf half juni ook weer face to face. Neem eens een kijkje op www.fromsurvivingtothriving.nl.

Lees hier meer blogs: https://www.fromsurvivingtothriving.nl/blog


  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg