Wat als je niet goed kunt werken door wat er privé gebeurt

In alle jaren dat je werkt, gaat ook je leven buiten je werk gewoon door. En meestal gaat dat natuurlijk prima, maar er zullen bij bijna iedereen ook periodes zijn dat er heel heftige dingen in je privéleven gebeuren. We denken er niet graag over na, maar er kan een hoop misgaan, van echtscheiding tot ernstige ziektes, van geldzorgen tot mensen die doodgaan.


Dit soort gebeurtenissen kunnen een enorme impact hebben. Op jezelf, hoe je je voelt, hoe je functioneert, maar ook op je werk. Je kunt je minder goed concentreren, je wordt misschien emotioneel op je werk, je kunt niet altijd aanwezig zijn en je voelt je vast schuldig dat je niet voor elkaar krijgt wat er van je verwacht wordt. Juist als je het zwaar hebt, is het extra lastig om ook dit soort werkproblemen goed te managen. Dit is wat je dan kunt doen.


1. Organiseer wat je nodig hebt

Je moet in deze periode alle zeilen bijzetten. Het is dus belangrijk voor jou, maar zeker ook voor je werkgever, dat je dingen op je werk op zo’n manier organiseert dat dat het beste gaat. Praat dus met je baas, met iemand van HR en met de bedrijfsarts en vertel precies wat je nodig hebt. Dit zijn een paar dingen waar je aan kunt denken:

  • Als je het moeilijk vindt om de hele dag mensen om je heen te hebben, is er misschien wel een ruimte waar je je af en toe even terug kunt trekken. Of misschien kun je af en toe thuis werken.

  • Als je hele dagen of hele weken te lang vindt, kun je misschien een tijdje wat minder werken.

  • Als het werk je te veel is, kun je afspraken maken over wat je wel en wat je niet doet.

2. Ga goed om met reacties van mensen

De meeste mensen weten niet goed wat ze moeten doen, als er heftig dingen gebeuren in je privéleven. Op het werk is het extra moeilijk, omdat we vinden dat je je daar professioneel moet gedragen, en er weinig ruimte is voor grote emoties. Je collega’s reageren dus vaak onhandig. Ze staren naar je, als je langsloopt, of je ziet ze schrikken. Ze vragen op onverwachte momenten hoe het met je gaat, terwijl je helemaal geen zin hebt om daarover te praten. Of ze vragen juist helemaal niet hoe het met je gaat, terwijl je dat zo nodig hebt.

  • Realiseer je dat al die reacties echt goed bedoeld zijn. Mensen vinden het heel erg, wat er gebeurd is, maar ze zijn onhandig in dit soort situaties en hebben geen idee hoe ze dit moeten doen.

  • Zorg dat je een antwoord hebt voorbereid, als mensen vragen hoe het met je gaat, zodat je er niet door overrompeld wordt.

  • Sommige mensen vinden het heel fijn om aandacht te krijgen, terwijl anderen juist helemaal niet over willen praten. Wees daar duidelijk over.

3. Hou op met je schuldig voelen

Vaak voelen mensen zich schuldig als ze niet optimaal functioneren op je werk door privéproblemen. Stel jezelf een paar vragen:

  • Is het eigenlijk terecht dat je je schuldig voelt?

  • Wat zou jij ervan vinden als een van je collega’s zou meemaken wat jij nu meemaakt?

  • Wat krijgt je allemaal nog wel voor elkaar onder deze moeilijk omstandigheden.

Meer nodig?

Als er heftige dingen gebeuren in je privéleven, kun je daar ook in je werk veel last van hebben op je werk. Coaching kan heel goed helpen om ook onder moeilijke omstandigheden met zelfvertrouwen naar je werk te gaan. Sprak deze blog je aan? Ik coach mensen met allerlei werkproblemen. Kom eens kennismaken. Neem eens een kijkje op www.fromsurvivingtothriving.nl of neem contact op voor een gratis kennismakingsafspraak.

Lees hier meer blogs: https://www.fromsurvivingtothriving.nl/blog





  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg