Als je ziet hoe dingen anders moeten, maar niemand luistert

Hij zat wanhopig voor me. Hij wist niet meer wat hij moest doen en was gekomen om te zien of ik hem kon helpen. Hij werkte bij een klein bedrijf en had er last van dat er vreselijk veel dingen misgingen bij de mensen om hem heen. Er werden slechte beslissingen genomen, fouten gemaakt en er bleven dingen liggen. De website was niet goed, er werden onhandige deals afgesproken, er was geen visie…


Maar wat hij het ergste vond, was dat hij zelf zijn werk daardoor niet goed kon doen. Hij moest de producten verkopen, maar hij haalde zijn targets niet omdat het bedrijf zijn zaken niet voor elkaar had. Hij ergerde zich dood aan zijn collega’s en kreeg daardoor conflicten. Hij zat dicht tegen overspannenheid aan.


In elke organisatie gaan kleine of grote dingen mis, en het komt veel voor dat mensen daar enorm veel last van hebben. Hier een paar tips om daarmee om te gaan.


1. Zit op je handen

Als je gefrustreerd bent geraakt omdat dingen niet goed lopen in het bedrijf waar je werkt, heb je vast al van alles geprobeerd. Dat heeft weinig opgeleverd en heeft misschien ook wel de nodige irritatie gewekt. Neem dus even een stapje terug en probeer eens anders naar de situatie te kijken.


  • Denk eens na over de circle of influence. Stephen Covey schreef hierover, en het is één van de eigenschappen van effectieve mensen dat ze zich alleen druk maken over dingen waar ze invloed op uit kunnen oefenen. Alle andere dingen waar je je druk over maakt, zijn verspilde energie. Je kunt er bijvoorbeeld hier over lezen: https://dplearningzone.the-dp.co.uk/wp-content/uploads/sites/2/2015/06/Covey.pdf. Waarop kun jij invloed uitoefenen binnen je organisatie? En belangrijker: wat kun je beter even laten rusten?

  • Verdiep je eens in de situatie van je andere collega’s. Waarschijnlijk moeten zij ook onder moeilijk omstandigheden werken, en zijn er redenen waarom zij hun werk niet zo goed kunnen doen als zou moeten.


Door af en toe je mond te houden, zul je je rustiger voelen en effectiever zijn in je werk.


2. Kijk wat je wel kunt doen

En als je dan een stapje terug hebt gedaan, kijk eens wat je wel zou kunnen bereiken. Dit zijn manier om effectief dingen voor elkaar te krijgen..

  • Ga lobbyen voor je idee. Praat met mensen over wat jij vindt dat er zou moeten gebeuren. Doe dat op een positieve manier. Begin met zeggen waarom je snapt dat iets nog niet gebeurd is. En leg dan uit hoe geweldig het zou zijn als dat zou worden opgelost. Plug je idee bij verschillende mensen, zodat het gaat rondzingen.

  • Bied aan om zelf iets op te lossen. Misschien kun je die marketingmailing zelf schrijven, misschien kun je dingen anders aanleveren zodat er beter gefactureerd wordt. Let erop dat het bedreigend kan zijn voor mensen, als je hun werk wilt gaan doen, dus doe dit positief en tactvol.


3. Manage de verwachtingen

Als je je werk niet goed kunt doen omdat er zo veel dingen mis gaan in de organisatie, praat daar dan over met je baas. Manage haar verwachtingen over jouw werk. En misschien is zij in een positie om iets aan de situatie kan veranderen. Ook hier geldt - doe dat op een positieve manier.


Meer nodig?

Als je in een situatie zit waarin mensen niet goed naar je luisteren kan coaching heel goed helpen om beter om te gaan met de situatie. Herkende je jezelf in deze blog? Kom eens praten! Ik coach mensen in dit soort situaties en met andere werkproblemen. Op mijn homepage kun je meer informatie vinden, of stuur een mail naar info@parquicoaching.com.

  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg