Hoe je kunt omgaan met pijnlijke kritiek

Je hebt hebt je werk niet goed gedaan. Je hebt een onhandige opmerking gemaakt. Je hebt een fout gemaakt. Je baas heeft je in niet mis te verstane woorden een standje gegeven. Of een collega heeft je duidelijk verteld dat hij enorm gekwetst is door wat je hebt gezegd. Iedereen heeft dit wel eens mee gemaakt en weet hoe ellendig je je hierdoor kunt voelen.


Kritiek kan natuurlijk helpen om je werk beter te gaan doen. Maar kritiek kan ook je zelfvertrouwen enorm ondermijnen. Ik zie soms cliënten die er nog jaren later last van hebben als ze kritiek hebben gekregen. Vooral als het vaker gebeurt. Ik had bijvoorbeeld een cliënt die op een heel vervelende manier was weggegaan bij haar vorige baan. Haar baas liet geen gelegenheid ongebruikt om haar te vertellen dat haar werk niet goed was. Nu in haar nieuwe baan was ze ontzettend bang dat ze niet goed genoeg zou zijn. Ze lag ’s nachts wakker, malend over wat er allemaal mis kon gaan. Ik zag iemand die heel goed was in haar werk, maar door alle kritiek die ze had gekregen, kwam ze niet meer goed uit de verf.


Bijna iedereen vindt het afschuwelijk om kritiek te krijgen. Maar het scheelt enorm als je weet hoe je goed met kritiek kunt omgaan.


1. Bedenk of de kritiek terecht is

Veel mensen slaan deze stap over, maar hij is essentieel. Voor je iets doet of iets antwoordt, hold your horses! Bedenk eerst eens of het eigenlijk wel terecht is, wat iemand zegt. Misschien was het helemaal niet fout wat je deed. Misschien heeft de ander je opmerking wel helemaal verkeerd begrepen.


2. Ontkracht onterechte kritiek

Als de kritiek onterecht is, zeg dat dan rustig en duidelijk. Leg uit waarom jij gedaan hebt wat je deed en waarom je vindt dat dat goed is.


3. Bied excuses aan als de kritiek terecht is

Als je terechte kritiek krijgt, volg je deze drie stappen:


1. Je verontschuldigt je: ‘Sorry, dat had ik niet moeten zeggen.’

2. Je laat blijken dat je de gevolgen van je fout of je verkeerde opmerkingen goed begrijpt en je zegt dat je dat heel vervelend vindt. ‘Ik begrijp heel goed dat je gekwetst bent door mijn opmerkingen. Dat vind ik heel vervelend.’

3. Je belooft beterschap. ‘Ik zal voortaan beter opletten wat ik zeg.’


Op die manier laat je zien dat je de kritiek serieus neemt en dat je leert van je fouten. Niet iedereen kan dat en als je dit goed doet, mag je best trots zijn en kun je met opgeheven hoofd weer verder.


4. Ga anders nadenken

Als je kritiek hebt gekregen zal dat vast nog een tijd nagonzen in je hoofd. Daar kun je veel last van hebben. Kijk of je de negatieve gedachten kunt vervangen door positieve. Bijvoorbeeld:

  • Het is normaal om af en toe kritiek te krijgen. Dat is heus niet zo erg.

  • Je bent heel goed met de kritiek omgegaan, dat is meer dan de meeste mensen kunnen zeggen.

  • Het is belangrijk om af en toe kritiek te krijgen, want daar leer je van.

  • Er waren verzachtende omstandigheden. Je was moe, druk, of je moest tien dingen tegelijk doen. Niet zo gek dat je dan fouten maakt. Of rare dingen zegt.

  • En er zijn er nog veel meer.


Meer nodig

Het kan heel moeilijk zijn om om te gaan met kritiek. Herkende je jezelf in deze blog? Kom eens praten! Ik coach mensen die onzeker zijn geworden door kritiek, en voor allerlei andere werkproblemen. Op mijn homepage kun je meer informatie vinden, of stuur een mail naar info@parquicoaching.com.

  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg