Daar sta je dan, als leider

Als de mensen in je team niet doen wat je zegt


Als mensen in je team niet naar je luisteren, waarom ben je dan nog leider? Daar kan je enorm veel stress van hebben. En het is niet alleen jouw probleem. Waarschijnlijk is de sfeer dan ook niet goed in je team. En als iedereen alle kanten op gaat, is dat ook heel slecht voor de organisatie.


Maar wat kun je nou het beste doen, als er niet naar je geluisterd wordt?


Er zijn veel onderzoeken waaruit blijkt dat empathie een van de sleuteleigenschappen is van succesvolle senior managers. CCL analysis deed bijvoorbeeld onderzoek onder 6.731 leiders in 38 landen waaruit bleek dat empathie samenhing met succesvol leiderschap. En zo zijn er veel meer.


Helpt empathie dan ook als je team niet doet wat je zegt? Vaak wel. Maar hoe pak je dat dan aan?


1. Begin met luisteren

Luisteren is goudstof. Psychotherapeut Carl Rogers, die psychotherapie fundamenteel heeft verandert, en die enorm belangrijk is voor hoe ik werk als coach, een van mijn persoonlijke helden, zei het zo:


“We think we listen, but very rarely do we listen with real understanding, true empathy. Yet listening, of this very special kind, is one of the most potent forces for chant that I know.”


En verandering is wat we willen, bij onze teamleden. Dus dat is stap één. Luister naar je mensen, individueel of als groep. En nee, luisteren is niet even stil zijn tot je zelf weer mag praten. Luister echt. Verplaats je in hun positie. Begrijp wat dingen voor ze betekenen.

Luisteren helpt om twee redenen:

  1. Een van de belangrijkste drijfveren van mensen is dat ze gezien willen worden. En gehoord. Door te luisteren krijg je goodwill als leider.

  2. Als je goed naar mensen luistert, begrijp je wat bepaalde veranderingen voor gevolgen voor ze hebben. Als je daar rekening mee houdt, is het veel makkelijker voor mensen om met veranderingen om te gaan.

2. Vraag ook empathie

Maar jij wilt iets. Je wilt dat de mensen uit je team iets gaan doen, of iets op een andere manier gaan doen. Jij hebt nu geluisterd naar wat de mensen in je team bezighoudt, maar het is net zo goed belangrijk dat ze begrijpen wat jou bezighoudt.


Leg dus heel rustig uit waarom het belangrijk is dat de mensen uit je team iets gaan doen, waarom bepaalde veranderingen nodig zijn. En leg dat uit met oog voor wat het voor hen betekent. Wat voor impact heeft het op hun werk, op hun wereld. En omdat je in stap 1 geluisterd had, weet je dat ook echt. Wat levert het ze op? Waarom maakt het dingen moeilijker voor ze? Laat zien dat je dat kan schelen.


3. Zoek hoe je dat werkend kan krijgen

Nu begrijpen jullie elkaar. Da’s mooi, maar de verandering moet nog beginnen. Zoek nu samen hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Zoek naar oplossingen die voor iedereen werken. Voor jou, maar het is net zo belangrijk dat ze werken voor je team. En geloof me, die oplossingen zijn er altijd, als je maar lang genoeg zoekt.


4. En als dat te veel tijd kost?

Goed managen kost heel veel tijd. Ik weet het, je hebt het druk. Maar je bent niet voor niets manager. Dat is een vak, en dat moet je serieus nemen. En goed de tijd nemen voor je team betaalt zich terug in veelvoud. Je team wordt er gelukkiger van en gaat beter werken. En ook daar is veel onderzoek over: bedrijven met gelukkig werknemers maken meer omzet, meer winst, zijn innovatiever en noem het maar op. Een goede investering van je tijd, toch?


Meer nodig?

Tips kunnen een goed begin zijn om een betere manager te worden. Maar als je écht verandering wilt, kan coaching je leven veranderen. Sprak deze blog je aan? Ik coach mensen met teamleden die niet naar ze luisteren, of andere werkproblemen hebben. Kijk eens rond op mijn website (fromsurvivingtothriving.nl) of neem contact op voor een gratis kennismakingsafspraak.


Meer blogs? Kijk op www.fromsurvivingtothriving.nl/blog.







Recente blogposts

Alles weergeven