Als je een bloedhekel aan iemand hebt

We kennen het allemaal - ik in elk geval wel. Iemand waar je zo’n hekel aan hebt, dat je er door geobsedeerd raakt. Iemand is bot geweest of heeft je iets geflikt en dat kan je niet meer vergeten. Je piekert erover, en je krijgt soms ook een fysieke afkeer van iemand.


Het is misschien wel de nummer één reden waarom cliënten in mijn praktijk coaching willen - moeilijke bazen en moeilijke collega's. Soms kunnen ze die eigenlijk niet meer verdragen. We piekeren over die mensen, we liggen er wakker van en ze drukken aan afschuwelijke stempel op ons leven. En dat terwijl de andere persoon het misschien niet eens door heeft.


Je kunt het misschien niet geloven, maar je kunt echt van die nare gevoelens af komen. Hier is een beproefd stappenplan.


1. Word je bewust van je toestand

Ons brein is ingericht voor twee toestanden: je hebt een goede band met iemand, een vriend, of je hebt een slechte band met iemand, een vijand. Een tussenweg is er eigenlijk niet.

De eerste stap van het stappenplan is nadenk over die toestanden. Als je iemand als vriend ziet, voel je je bijvoorbeeld verbonden, sterk, vredig. Als je een hekel hebt aan iemand, voel je juist niet verbonden, machteloos, onrustig. Maar hoe die toestanden eruit zien is persoonlijk. Hoe werkt dat voor jou?


Je zit dus in de ‘vijandtoestand’ met iemand. Wees je daar bewust van. En wees je er bewust van dat je daar ook weer uit kunt komen. Voor jezelf, zodat jij je beter voelt.


2. Kijk naar objectief gedrag

Neem eens een voorbeeld van iemands gedrag, waar je zo’n hekel aan hebt. Geef geen interpretatie van het gedrag, maar hou het heel feitelijk. Bijvoorbeeld: de persoon waar je zo’n hekel aan hebt, groet niet als ik hem tegenkom.

3. Kijk hoe jij dat gedrag interpreteert

We zijn zo gemaakt dat we gedrag interpreteren. Dat is natuurlijk vaak nodig en handig. Maar ga eens na hoe jij het gedrag uit stap 2 interpreteert. Bijvoorbeeld: hij groet me niet omdat hij me onbelangrijk vindt. Hij is totaal niet in me geïnteresseerd.


4. Wat ga je dan doen?

Hoe reageer jij door de interpretatie uit stap drie? Als je denkt dat iemand je onbelangrijk vindt, bijvoorbeeld. Dat verschilt natuurlijk, maar ik zou zelf misschien wel stuurs voor me uit gaan kijken. ‘Als jij niet geïnteresseerd in mij bent, ben ik niet geïnteresseerd in jou!’

5. En wat heeft dat voor effect?

Als iemand stuurs voor zich uit zit te kijken als je binnenkomt, heb je nou niet meteen de neiging om te gaan groeten. Heb je hem door? Door jouw eigen reactie, maak je het gedrag van de ander erger. Oh shit, dat had je niet zo bedoeld.


6. En ontspan maar weer

Je bent dus in een negatieve spiraal terecht gekomen. Als je dat gaat inzien, ben je op weg om uit die spiraal te stappen. Dat loslaten werkt op alle stappen van de spiraal. Misschien is jouw interpretatie van het gedrag helemaal niet waar. En probeer je zelf eens anders op te stellen.


Ik heb nooit gezegd dat het makkelijk was. Maar als je uit deze spiraal stapt, zul je je een stuk beter voelen. En misschien dat daardoor ook de relatie met deze persoon verbetert.

Ik weet het, het klinkt een beetje zalvend. Maar er is in de positieve psychologie veel onderzoek gedaan naar vergeving (zie bijvoorbeeld hier: https://greatergood.berkeley.edu/topic/forgiveness/definition), en dat is een van de sleutelfactoren voor goede relaties en levensgeluk.


Meer nodig?

Als je een hekel aan iemand hebt, kan dat een enorme stempel op je leven drukken. Het stappenplan dat ik hier heb beschreven is bewezen effectief. Maar het is niet makkelijk om het zelf, in je eentje, toe te passen. Sprak deze blog je aan? Ik coach mensen met lastige bazen en collega’s en met andere werkproblemen. Kom eens kennismaken. Ik werk - via Zoom - volledig coronavrij, en vanaf half juni ook weer face to face. Neem eens een kijkje op www.fromsurvivingtothriving.nl.


Lees hier meer blogs: https://www.fromsurvivingtothriving.nl/blog


  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg