Als je een lastige collega hebt

Bijna iedereen heeft wel collega's waar hij minder goed mee overweg kan. Ik zie in mijn praktijk in elk geval heel veel cliënten die moeite hebben met collega's. En als ik zie hoeveel leed die moeilijke mensen aanrichten, slaat de schrik me wel eens om het hart. Sommige mensen zijn eigenlijk onmogelijk om mee te werken.


De vraag is natuurlijk wat je moet doen, als je zo’n collega hebt. Of misschien wel een paar.


1. Erken dat je moeite hebt met iemand


Als je zo’n lastige collega hebt, ga je heel snel allemaal ontkenningsmechanismes gebruiken. Je probeert heel hard te denken dat het allemaal zo erg niet is. Of omgekeerd, je gaat de collega in je hoofd enorm van dingen beschuldigen. Of je gaat haar bestaan ontkennen en lekker alle e-mails negeren.


Ik ben bang dat al die verdedingsmechanismes je niet gaan helpen. Sterker nog, ze maken het erger, want door alle aandacht die je moet besteden aan het instandhouden van die mechanismes, krijgt die lastige collega juist steeds meer grip op je.


Wat moet je dan doen? Dat is heel simpel: erken voor jezelf dat je moeite hebt met iemand. Dat je nu moeite met iemand hebt, morgen ook, en volgend jaar. Misschien wel tot je pensioen. Dat is wel even schrikken. En daar zijn ze dan, de gevoelens die je had onderdrukt. Woede misschien. Angst. Boosheid. Maar je hebt ze nu in elk geval in beeld. Da’s wel zo overzichtelijk en een heel goed begin om beter met de situatie om te gaan.


2. zorg dat je een strategie hebt


Zo. Het is nodig om al die emoties onder ogen te zien, want anders gaan ze een heel eigen leven leiden, en komen ze naar buiten op manieren waar je geen controle over hebt en die je niet wil. Maar uiteindelijk moeten we naar een situatie waar je strategisch met de situatie omgaat en niet emotioneel. Want dat is veel minder belastend, maar belangrijker, het werkt veel beter.


Parkeer dus even als je boosheid en verdriet en denk erover na hoe je het beste met deze collega om kan gaan. Wat is de beste strategie? Dat hangt natuurlijk erg van de situatie af.


Soms heeft het zin om iemand aan te spreken op haar gedrag. Of om een keer te ontploffen en te schreeuwen. En in andere situaties kan het juist beter zijn om je trots even opzij te zetten en je meegaand op te stellen. Waarom doet deze collega wat ze doet? En waarom? Als je dat begrijpt, weet je ook hoe je daar op in moet spelen.


Het fijne is dat je rustig met je verschillende strategieën kunt experimenteren en kijken wat er gebeurt. Goede kans dat je een manier vindt die werkt, en die je leven draaglijker maakt.


3. Wees vergevingsgezind


Ik weet het, dit klinkt een beetje zalvend, maar vergeven kan heel goed helpen.


Realiseer je dat de meeste mensen niet echt slecht zijn - zelfs die irritante collega niet. Mensen zijn vervelend omdat ze iets nodig hebben en niet goed weten hoe ze dat kunnen krijgen op een effectieve manier. Mensen overschreeuwen hun angsten en onzekerheden, bijvoorbeeld. Dat kan hemeltergend erg zijn, maar het is niet meer dan onhandigheid en eigenlijk heel sneu.


Er is veel onderzoek naar vergeving gedaan, bijvoorbeeld hier: https://greatergood.berkeley.edu/article/item/eight_keys_to_forgiveness. Keer op keer blijkt dat vergeving heel goed kan helpen. Niet perse vanwege die andere persoon, maar voor jezelf. Jij gaat je er beter door voelen. Ik zou zeggen: probeer het eens.


meer nodig?


Het kan verschrikkelijk lastig zijn om met moeilijke collega's om te gaan. Deze tips zijn een goed begint, maar dit soort situaties kunnen heel hardnekkig zijn. Coaching kan dan ontzettend goed helpen. Sprak deze blog je aan? Ik coach mensen met moeilijke collega's en met allerlei andere werkproblemen. Waarom kijk je niet eens rond op mijn website, fromsurvivingtothriving.nl of waarom neem je geen contact op voor een gratis kennismakingsafspraak?

  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg