rust in roerige tijden

Ik doe al mijn coachingsessies tot nader order via Skype. En ook voor mijn andere baan werk ik vanuit huis. In Londen, waar mijn echtgenoot woont, want als ik toch vanuit huis werk, kan het net zo goed daar.


Of je nou thuis moet gaan werken, of naar je werk moet blijven gaan, dingen zijn anders dan we gewend zijn, en het zou zomaar nog eens veel erger kunnen worden. Ik zie om me heen dat mensen daar heel verschillend op reageren. Sommige mensen ontkennen wat er gebeurt, anderen gaan wild hamsteren. Ik heb regelmatig contact met mensen in Italië Zij beschrijven hoe angstig het is als de hele samenleving opeens stil ligt, en je thuis opgesloten zit met alle tijd van de wereld om te piekeren.


Hoe je ook reageert, het zijn voor iedereen onrustige en misschien ook angstige tijden. Maar deze tijd biedt ons ook de mogelijkheid om te leren omgaan met onverwachte situaties. Hier een aantal tips hoe je rustig kunt blijven en deze tijd goed kunt gebruiken.


1. Beperk hoeveel nieuws je kijkt

We praten de hele dag over corona, en we checken voortdurend het nieuws. Ik tenminste wel. Maar hoe meer onrust je binnenkrijgt, hoe onrustiger je wordt. Als je twee keer per dag kijkt wat voor nieuws er is, blijf je ook goed op de hoogte.


2. Stop met piekeren

Piekeren is een manier om niet te hoeven voelen - een mechanisme dat lijkt op een verslaving. Zo lang je al piekerend naar oplossingen zoekt, steeds in dezelfde cirkel, hoef je niet te voelen wat er diep van binnen gebeurt. Piekeren gaat je ook niet helpen om echt een oplossing te vinden, al denk je misschien van wel. Dit kun je doen:

  • Stop eens met piekeren, al is het maar even. Hoe voel je je, diep van binnen?

  • Schrijf gedachten op. Als ze op papier staan, hoef je ze niet steeds opnieuw te denken.

  • Doe mindfulness. Je hoeft niet meteen naar een cursus, een app als Headspace kan ook al veel opleveren. Ik weet het, het is modieus, maar het helpt wel!

  • Ga sporten! Ook in tijden van corona kun je bijvoorbeeld prima hardlopen of fietsen.


3. Deal met je gevoelens

Gevoelens zijn niet altijd leuk, maar ze zijn heel nuttig. Ze waarschuwen je voor gevaar en geven richting aan je leven. En helaas, als je ze wegdrukt worden ze erger, en gaan ze op onbewuste, ongecontroleerde manier met je aan de haal. Als je goed voelt ben je completer en effectiever. Onrustige tijden als deze zijn daar een prima oefening voor. Dit kun je doen:

  • Sta een aantal keer per dag stil bij hoe je je voelt in deze situatie. Ben je onrustig? Ben je bang?

  • Doe, daar is hij weer, mindfulness. Het werkt echt!


4 stel jezelf exitentiële vragen

Dit is een crisistijd. In dit soort tijden leer je jezelf van een nieuwe kant kennen. De wereld verandert erdoor en je verandert er zelf door. Het zal ook niet de laatste crisis in je leven zijn, dus het is belangrijk om ervan te leren. Dit is de tijd om jezelf existentiële vragen te stellen, bijvoorbeeld:

  • Hoe ga ik om met onverwachte situaties, met angst, met onzekerheid?

  • Heb ik een realistisch beeld van wat er gebeurt? Leef ik eerder in ontkenning? Of reageer ik juist te heftig?

  • Wat leer ik hiervan over de wereld? Over mezelf?


Meer nodig?

Dit is een prima tijd om pas op de plaats te maken en jezelf vragen te stellen. Herkende je je in deze blog? Ik coach mensen die willen uitzoeken wat ze willen met hun werk en hun leven en met andere werkgerelateerde vragen. Ik doe al mijn coaching nu via Skype, dus gegarandeerd coronavrij. Laten we een keer kennismaken. Je vind meer informatie op mijn homepage, en je kunt contact opnemen via info@parquicoaching.com.

  • Facebook
LinkedIn-Button.jpg